Så enkelt sikrer du deg mot øko-nomisk tap

Creditsafe-integrasjon i Xsale

Publisert 23. november 2020

Så enkelt sikrer du deg mot økonomisk tap

Mange norske bedrifter har manglende eller tungvinte kredittsjekk-prosesser, og en naiv holdning til risiko. Faren blir ofte oversett. Det ønsket Fabian Falch hos Xsale å gjøre noe med.

Fabian Falch hos Xsale

– I oppstartsfasen gjør man gjerne alle feilene som står i boka. Ønsket om å levere er større enn sunnheten i å sjekke risiko og kundenes evner til å betale for seg. Da kan man fort tape penger, forteller Falch – klok av skade.

Livets harde skole har lært ham mye.

– Kjedelige, gjentakende oppgaver hater jeg. Det handler om å finne den enkleste, og sikreste, måten å gjøre ting på. Vi bestreber oss på å lage enkle arbeidsprosesser for late mennesker, som meg selv, sier Falch.

Og latskap er stikkordet. Det er drivkraften bak CRM-systemet Xsale, som han er medgründer til.

Fabian Falch i Xsale
Xsale

Effektiviserer arbeidsprosesser

– Norsk næringsliv er transparent, med en stor grad av tillit, og lite svindel. Mange sier de både kjenner og stoler på sine kunder. Den tilliten kan fort straffe seg om du ikke følger med, forteller Falch.

Selv om det finnes kredittinformasjon gratis på nett, er det uoversiktlig, tidkrevende å søke i, og som regel utdatert.

– Skal du pålegge dine ansatte å ha en effektiv kredittsjekkprosess, må du gi dem gode verktøy for å gjøre det enklest og raskest mulig, sier Falch.

Løsningen ble integrasjon av Creditsafe i CRM-systemet Xsale. Med et enkelt tastetrykk kan alle Xsale-kunder umiddelbart få oversikt over kundens kredittrating og en kredittramme.

Avklar risikoforhold

Den pågående koronakrisen har lagt enormt press på norsk næringsliv. Men så langt har det store konkursraset mange finanseksperter spådde på forhånd, uteblitt.

– I en krise blir man mer kostnadsbevisst og må skjerme seg i enda større grad mot risiko. Da er det er desto viktigere å bruke et kredittopplysningsverktøy som Creditsafe, opplyser country manager i Creditsafe Norge, Per Fjærestad.

– En krisesituasjon er ikke nødvendigvis bare negativt for det norske næringslivet. Paradoksalt nok, har vi flere ganger sett at konkurstallene øker er det når det er økonomisk oppsving. Er det færre biler på veien, er det færre ulykker. For når det er økonomisk nedgang, er man, naturlig nok, mindre risikovillig.

Begrens tap

– Forretning uten risiko er en utopi. Det gjelder å ha et avklart forhold til risikoen. Vi merker med høy, moderat eller lav risiko, fortsetter Fjærestad.

Kredittopplysninger anses i dag som et viktig forretningsverktøy for å identifisere, verifisere, avdekke og forholde seg til risikoen. Med kontinuerlig kontroll på hvordan kundene betaler andre, er dette et enormt økonomisk sikkerhetsnett for bedrifter.

– Med Creditsafe kan man legge selskaper i en overvåkingsportefølje, og kunden får en e-post når det skjer en utvikling, enten positivt eller negativt, forklarer Fjærestad.

Typiske varsellamper er et nytt regnskap, endring i styre og ledelse eller betalingsanmerkninger. Sistnevnte skyldes alltid en av tre ting: Vilje, evne eller systemsvikt.

Vilje har ofte med svindel eller betalingsmoral å gjøre. Evne er rett og slett manglende muligheter til å betale. Systemsvikt kan være at det tar tid å få fakturaer gjennom, noe som er typisk for store selskaper, og utgjør liten risiko. Betalingsanmerkninger hos små selskaper skyldes som regel enten vilje eller evne, opplyser Fjærestad.

Det er sjelden et selskap får kun én betalingsanmerkning. Får de først én, har de, i løpet av kort tid, seks anmerkninger i snitt. Dette er ekstremt viktig å fange opp så tidlig som mulig.

Et enkelt museklikk

Selv for bedrifter som Xsale, som ikke leverer et fysisk produkt, kan tapet blir stort hvis betalinger uteblir.

Med Creditsafe sømløst innebygd i Xsale, vises en fargekodet kredittrating på alle kundekortene. Et enkelt museklikk og man er oppdatert.

– Det er et sikkerhetsnett for kundene. Er det ikke grønt lys, kan man ta en titt og vurdere selv. Det hjelper ikke at kundene er søkbare og kredittverdige, hvis grensen er 5000 kroner og du skal selge for 10 000 kroner. Creditsafe gjør det lettere å ta forholdsregler og å forholde seg til risikoen, påpeker Falch.

Kredittsjekk bygger tillit

– Jeg har gått fem på selv. Når det går fort og prisen ikke spiller noen rolle, da er det fare på ferde. Det er ytterst få som ikke bryr seg om pris, advarer Falch.

– Å ta en kredittsjekk er ikke noe man skal frykte, det burde være like naturlig som håndvask etter dobesøk. Det er ikke å mistro, men en verifisering av evnen til å gjøre opp for seg som underbygger tilliten til kunden. Bedriftens CV på en måte. Skal man ansette noen, ringer man alltid referanser. En kredittsjekk er akkurat det samme, opplyser Falch.

10 tips for å sikre deg mot økonomisk risiko

1. Kredittopplysninger anses i dag som et viktig forretningsverktøy for å identifisere, verifisere, avdekke og forholde seg til risikoen. Bruk det!
  2. Vit alltid hvem kunden din er, og ta alltid kredittsjekk før du inngår en handel.
  3. Følg med kontinuerlig. Selv en gammel og trofast kunde kan by på utfordringer.
  4. Risiko er sunt, men ta forholdsregler rundt hvor stor risikoen faktisk skal bli.
  5. Kredittsjekk er en del av et sunt kundeforhold, ikke være redd for det!
  6. Effektivisere arbeidsprosessene dine og gi de ansatte gode verktøy for å ta kredittsjekk. CRM-systemet Xsale med Creditsafe-integrasjon er et godt eksempel.
  7. Har kunden fryktelig dårlig tid, og prisen ikke spiller noen rolle, så er det fare på ferde!
  8. Betalingsanmerkninger skal tas hensyn til, sjekk alvorlighetsgraden og type.
  9. Hold deg kontinuerlig oppdatert på kundene din ved hjelp av overvåking.
  10. Husk dominoeffekten. Følg med på kundenes leverandører og kunder. Mister kunden din en stor kunde, kan de fort dra med seg andre.

Mer informasjon

Fyll ut skjemaet eller ring 800 24 868, så kontakter vi deg i løpet av kort tid.

Obligatorisk felt! Skriv minst tre tegn! Spesialtegn er ikke tillatt!
Obligatorisk felt! E-postadressen er ikke gyldig! E-postadressen er ikke gyldig!
Obligatorisk felt! Skriv minst tre tegn!
Obligatorisk felt! Telefonnummeret er ikke gyldig!

Ja, jeg ønsker å motta nyheter fra Creditsafe

Spinning Loading Circle
email.tst

Les om hvordan Creditsafe behandler dine personopplysninger