Nedgang i antall konkurser i mars

Creditsafes konkursstatistikk

Publisert 2. april 2020

Nedgang i antall konkurser i mars

Til tross for vanskelige økonomiske tider, ser vi en nedgang i antall konkurser for mars måned sammenlignet med mars i fjor. Totalt 308 foretak har gått konkurs, hvilket er en nedgang på 19 %. Fylkene mest flest konkurser i mars er Troms og Finnmark med en økning på 33 % og Trøndelag med en økning på 5 %.

- Konkurstallene er som forventet. Det er stille før stormen. Tallene vi ser nå er en konsekvens av realiteten vi hadde før krisen, sier Per Fjærestad i Creditsafe Norway.

En av grunnene til dette er at Skatteetaten har valgt å ikke sende ut begjæring om konkurs fra midten av mars, grunnet dagens forhold i Norge. Men til tross for dette informerer nyhetene oss daglig om hvor vanskelig hverdagen er for foretak. Derfor forventer vi en stor økning av konkurser fremover. Særlig bransjer så som hotell- og restaurant, servicevirksomhet og detaljhandel er blant de mest utsatte. Et tydelig resultat av permittering, karantene og hjemmekontor.

- Dessuten må vi anta at mange sitter på gjerdet og avventer den generelle utviklingen og omfanget av krisepakker som fortløpende blir introduser, før de kaster inn håndkleet. Det er dessverre ingen tvil om at konkursene kommer, sier Fjærestad.

Mars største konkurs, sett til omsetning - var Krigsvoll AS. Foretaket hadde en omsetning på 256 millioner i 2020. Krigsvoll AS var stasjonert i Heimdal og har nå et konkurssalg på sine resterende varer. Konkursen førte også til at 39 ansatte i bedriften ble rammet.

Den andre store konkursen i mars var Rapp Bomek AS, stasjonert i Bodø som produserte og leverte blant annet brannsikre dører, vinduer m.m. til offshoremarkedet. Foretaket hadde 135 ansatte ved hovedkontoret i Bodø og hadde en omsetning på 252 millioner.

De fylker der antall konkurser økte mest i mars er Troms og Finnmark med en økning på 33% og Trøndelag med en økning på 5%.

Konkurstallene er som forventet. Det er stille før stormen. Tallene vi ser nå er en konsekvens av realiteten vi hadde før krisen.

Per Fjærestad

OSLO

[email protected], 977 89 589

[email protected], +46 (0)76-138 11 42

Ønsker du å få vår statistikk på e-post?

Hver måned publiserer vi statistikk over antall konkurser i Norge. Vi sender deg gjerne vår statistikk gratis.