Stora företag fortsätter att gå i konkurs

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 1 augusti 2019

Stora företag fortsätter att gå i konkurs

I juli registrerades 449 aktiebolag i konkurs, en minskning med hela 22 procent jämfört med samma period förra året. Trots den kraftiga nedgången visar färsk konkursstatistik att det fortsatt är flera stora företag som går i konkurs i Sverige.

-Juli uppvisar en kraftig minskning av konkurser i jämförelse med motsvarande månad förra året, som var en rekordhög månad (572 st). Sett till de senaste 10 åren är dock denna sommarmånad mer i linje med hur många företag som brukar gå i konkurs under juli, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Den största konkursen i juli sett till både omsättning och anställda är tv-bolaget Zenterio. Zenterio med en omsättning på 270 miljoner och säte i Linköping grundades 2002 som en avknoppning från telekombolaget Nokia. Affärsidén var att utveckla operativsystem för digitalboxar och med ny teknik göra tv:n smartare. 97 anställda drabbas av konkursen.

30-åriga företaget, Urbanus AB, med möbelkedjan Room och systerbolaget Selected by R.O.O.M, har återigen försatts i konkurs. Samma sak skedde för tio år sedan. Då, 2009, rekonstruerades företaget och Room återuppstod med nya ägare. Dock blev konkurrensen från näthandel gradvis hårdare. Enligt det senaste bokslutet hade Urbanus en omsättning på 157 miljoner och 48 anställda.

Våren och sommarens utveckling visar att det är fortsatt stora företag som går i konkurs. Den genomsnittliga omsättningen i de konkursade företagen uppgår till över 8 miljoner.

Under den gånga månaden har 558 anställda på Stockholmsregistrerade bolag blivit drabbade av konkurser. Statistik visar att det är företag inom byggbranschen som står för den största andelen konkurser. Total berörda i hela Sverige blev 1 410 anställda.

Många län uppvisar en positiv trend under sommaren. Störst minskning av antalet konkurser i juli finns i Blekinge (-50 %), i Södermanland (-47 %) och Värmland (-33 %). Störst ökning av antalet konkurser denna månad finns i Jämtland (100 %) och Kronoberg (50 %).

På årsbasis har 3 639 aktiebolag gått i konkurs i Sverige, vilket kan jämföras med 3 704 samma period förra året. Det är en minskning på två procent.

Juli uppvisar en kraftig minskning av konkurser i jämförelse med motsvarande månad förra året, som var en rekordhög månad. Sett till de senaste 10 åren är dock denna sommarmånad mer i linje med hur många företag som brukar gå i konkurs under juli

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Konkursstatistik juni 2019

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Juli

VÄSTERÅS
10. Skåneinstallatören VVS AB
MALMÖ

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.