Högsta siffran på över 20 år

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 4 maj 2020

Högsta siffran på över 20 år

För fjärde månaden i rad ökar konkurserna i Sverige och denna månad drastiskt. Färsk statistik från Creditsafe visar att 778 bolag har försatts i konkurs, vilket är den högsta siffran på över 20 år för denna period och en ökning med 38%. Över 3 100 anställda är berörda av konkurserna, värst drabbat är Stockholms län. Geografiskt sett ökar konkurserna i 16 län, där Blekinge och Jämtland står för de största procentuella ökningarna.

– Med tanke på vad många av Sveriges företag går igenom på grund av Coronakrisen förväntade vi oss och en kraftig ökning av konkurser i april. När vi summerar månaden ser vi att antalet konkurser hamnar på historiska nivåer, högsta siffran i april på över 20 år, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe. Han fortsätter:

Trots antalet krispaket riktade till svenska företag är det tufft att överleva när merparten eller alla intäkter försvinner över en natt. Väldigt många små- och medelstora bolag står fortsatt inför hot om konkurs och nedläggning och med insikten att det inte finns något slutdatum för Coronakrisen samtidigt som återhämtningen av ekonomin kommer att ta tid så kan förvänta oss väldigt dystra konkurssiffror även kommande månader, befarar Jacobsson.

Vi hoppas att det nya krispaket för omsättningstapp som regeringen och stödpartierna lanserade den 30 april kommer att hjälpa till att rädda många svenska företag att överleva, så att den branta kurvan av konkurser tillslut börjar att plana ut, säger Henrik Jacobsson, avslutningsvis.

Med tanke på vad många av Sveriges företag går igenom på grund av Coronakrisen förväntade vi oss och en kraftig ökning av konkurser i april. När vi summerar månaden ser vi att antalet konkurser hamnar på historiska nivåer, högsta siffran i april på över 20 år.

Henrik Jacobsson
VD på Creditsafe

Coronapandemin blev spiken i kistan för MQ Retail AB

- Beslutet att ansöka om konkurs baseras på kraftigt försämrad försäljning under mars och inledningen av april och som bedöms ha betydande påverkan på konsumtionsmarknaden under en längre period även efter COVID-19, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Det senaste bokslutet visar en omsättning på över 1,3 miljarder kronor. Totalt berörs 551 heltidsmedarbetare och 159 butiker runt om i landet.

Stockholm, värst drabbat

Under april drabbades över 3 100 anställda av konkurser, en ökning med 35 % jämfört med motsvarande månad förra året. Värst drabbat blev Stockholms län med 1 157 varslade personer. Bland de övriga storstadsregionerna rapporterar Västra Götaland 842 st och Skåne 316 st.

Gävleborg och Kalmar minskade mest

Geografiskt sett ökar konkurserna i 16 län. Blekinge (180 %) och Jämtland (120 %) står för de största procentuella ökningarna. De län där konkurserna minskade mest denna månad var på Gävleborg (8 %) och i Kalmar (29 %).

Under årets första fyra månader har totalt 2 464 aktiebolag försatts i konkurs, vilket är en ökning med 19 % på årsbasis.

Fortsatt många inledda företagsrekonstruktioner

Antal inledda företagsrekonstruktioner under aprilmånad noterades till 55 stycken, en ökning med 175%. I listan kan vi se företagsnamn som flygbolaget BRA Sverige AB, sportkedjorna Intersport AB och Löplabbetgruppen AB samt den den anrika herrekiperingen i Göteborg, Holmens Herr Aktiebolag.

Över 3 600 nya aktiebolag

Värt att notera är att det startades över 3 600  nya aktiebolag, en ökning med över 7% jämfört med motsvarande månad i fjol.

Antal konkurser under mars månad 2010 - 2020

Antal konkurser under april månad 2000 - 2020

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Årsbasis

JÖNKÖPING
10.
Emil Mode AB 60 053 35 SUNDSVALL

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.