Mild vinter och Coronavirus slår hårt mot svenska företag

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 2 mars 2020

Mild vinter och Coronavirus slår hårt mot svenska företag

Årets andra månad inleds med en ökning på 13 % i antalet konkurser. Geografiskt sett ökar konkurserna i tio län, där Kronoberg och Jämtland står för de största procentuella ökningarna. Det startades över 5 000 privata aktiebolag, en ökning med drygt 40 % jämfört med motsvarande månad i fjol.

​Under februari drabbades 1 958 anställda av konkurser, en ökning med 27 % jämfört med motsvarande månad förra året. Bara i Stockholms län gick 193 aktiebolag i konkurs och 827 personer drabbades. Geografiskt sett ökade konkurserna i tio län. Kronoberg (133 %) och Jämtland (80 %) stod för de största procentuella ökningarna. De län där konkurserna minskade mest denna månad var på Gotland (67 %) och i Uppsala (47 %).

Sämsta vintersäsongen sportbranschen upplevt på flera decennier

Den varma hösten och milda vintern har fått konsekvenser för detaljhandeln både i Sverige och Norge, då det lett till att flera butikskedjor har haft svårt med försäljningen av kläder och utrustning till vintersporter, vilket i sin tur resulterat i stora varulager som de nu inte kan sälja.

Tittar vi på vårt grannland, Norge så har den stora och välkända sportkedjan Gresvig Retail Group gått i konkurs under den gångna månaden. Bolaget har 95 egenägda butiker och fler än 2 200 anställda. Vid det senaste bokslutet hade koncernen en omsättning på 5,1 miljarder.

Likaså har svenska Wearcolour Sweden AB i Jonsered gått i konkurs på grund av den milda vintern.

- Dessvärre är hela marknaden och branschens tuffa situation utmanande och tiden räckte inte till, säger bolagets vd, Johan Ullbro till etidningen Habit,

Det nya coronaviruset slår hårt mot svenska företag i Kina

- Vi står inför oroliga tider framåt och vi får se hur konkursstatistiken påverkas under 2020.  Det vi vet är att väldigt många företag redan nu känner av konsekvenser av Coronaviruset och de utmaningar som det för med sig för företagen i Sverige, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Det nya coronaviruset slår hårt mot svenska företag i Kina. Både kortsiktigt och om 3-6 månader bedömer över 90 procent av företagen att deras försäljning och produktion kommer att påverkas negativt, enligt en enkätundersökning som svenska handelskammaren i Kina och Business Sweden genomförde under februari.

Drygt 600 svenska bolag har verksamhet i Kina.

Även de stora flygbolagen vinstvarnar då viruset slår mot resultatet. Flera flygbolag tar till sparåtgärder för att tackla effekterna av utbrottet av viruset. Flygbolaget Air France-KLM varnar för att utbrottet kommer att slå mot bolagets rörelseresultat med 150-200 miljoner euro under perioden februari till april 2020, detta framgår när bolaget släppte sin rapport.

Slutet på tidningssagan

Den största konkursen sett till omsättning var Metro-koncernen med Metro Media House AB och Tidnings Aktiebolaget Metro. Den totala omsättningen som redovisades vid det senaste bokslutet uppnådde 336 miljoner, konkursen drabbade 142 anställda.

Ökning med över 40 %

Färska siffror visar att det startats över 5 000 nystartade privata aktiebolag i februari, en ökning på över 40 % fler än förra året under samma period. Av de nystartade bolagen så har hela 82 % anmanat det nya aktiekapitalet på mindre än 50 000 kr.

Vi står inför oroliga tider framåt och vi får se hur konkursstatistiken påverkas under 2020. Det vi vet är att väldigt många företag redan nu känner av konsekvenser av Coronaviruset och de utmaningar som det för med sig för företagen i Sverige.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Konkursstatistik februari 2020

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Februari

9. Alrf. Anderssons Åkeri Aktiebolag 57 494 49
LIDKÖPING
Lövholmens Hemtjänst AB 49 195 139 BANDHAGEN

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.