Konkurserna vänder uppåt igen

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 3 februari 2020

Konkurserna vänder uppåt igen

Året inleds med en uppgång i antalet konkurser. Under januari gick 509 aktiebolag i konkurs, en ökning med två procent. Presentkortsföretaget Goyada tillsammans med Teknikmagasinet var de största konkurserna denna månad. Det startades även 5 349 nya aktiebolag, en ökning med 20 % jämfört med motsvarande månad i fjol.

Under januari drabbades 1 717 anställda av konkurser, en ökning med 13 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Den genomsnittliga omsättningen på de konkursade aktiebolagen var 8,6 miljoner. Geografiskt sett så ökar konkurserna i nio län. Värmland (200 %) och Gävleborg (180 %) står för de största procentuella ökningarna. De län där konkurserna minskade mest denna månad var i Västerbotten (50 %) och i Halland (36 %).

Presentkortsföretag går i konkurs

I början av januari ansökte Goyada om företagsrekonstruktion och redovisade samtidigt ett skuldberg på över 250 miljoner kronor till 166 borgenärer, den sista januari gav bolaget upp försöken att rädda företaget och skickade in sin konkursansökan.

Totalt berörs 23 anställda av konkursen och omsättningen enligt det senaste bokslutet är 834 miljoner.

Butikskedjan Teknikmagasinet går i konkurs

Teknikmagasinet blir det senaste offret i vad som brukar kallas butiksdöden. Tidigare har bland andra konkurrenterna Hobbex och Game Stop beslutat att slå igen sina fysiska butiker, nu är det TeknikMagasinet Sweden Aktiebolag med sina 85 butiker och webbshop som går i konkurs.

Totalt berörs 306 anställda av konkursen och omsättningen enligt det senaste bokslutet är 704 miljoner. Detta var även den största konkursade arbetsgivaren denna månad. Teknikmagasinet har länge kämpat i motvind i den hårda konkurrensen med olika e-handelsföretag. I somras gick bolaget in i en ny rekonstruktion. Men det har inte hjälpt.

Butikshandeln har dock drabbats av en fortsatt sjunkande omsättning och stigande hyror - samtidigt som en försvagad svensk krona har fördyrat varuinköpen från utlandet - så trots utomordentliga insatser från en ny bolagsledning så har det inte varit möjligt att nå lönsamhet”, skriver TeknikMagasinet i ett pressmeddelande.​

5 349 nystartade aktiebolag en ökning med 20 %

Från och med 1 januari så sänktes aktiekapitalet för aktiebolag till 25 000 kr. Tanken med att sänka kapitalkravet ytterligare är att göra företagsformen mer tillgänglig för de som vill starta ett företag. Det främjar företagande och bidrar självklart till att fler människor får möjlighet att kunna starta ett eget bolag vilket är positivt, konstaterade Henrik Jacobsson i ett pressmeddelande tidigare i år.

Nu har resultatet kommit och färska siffror visar att 5 349 nya aktiebolag har registrerades i januari, 20 % fler än förra året under samma period. Av de nystartade bolagen så har hela 65 % anmanat det nya aktiekapitalet på mindre än 50 000 kr.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Konkursstatistik februari 2020

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Januari

9. T.T. El-tjänst Aktiebolag 43 140 39
HÄGERSTEN
MSL Bygg & VVS AB 42 432 10 HÄGERSTEN

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.