Konkurserna på rekordlåg nivå

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 3 maj 2021

Konkurser på rekordlåg nivå – minskar med 50% och lägsta siffran på 14 år

Konkurserna fortsätter minska under pandemin. Under april gick rekordlåga 405 aktiebolag i konkurs - en minskning med 50% jämfört med förra året och lägsta konkurssiffran på 14 år. Sveriges företag har just nu en hög överlevnadsgrad - där endast 0,06% av alla verksamma företag går i konkurs.

Konkurser aktiebolag april

Konkurser under april mellan 2008-2021

Första kvartalet avslutades med optimism på konkursfronten. Trots flera krisande branscher och kraftfulla restriktioner så fortsätter siffrorna nedåt.

Antalet konkurser denna månad är den lägsta siffran på 14 år. Medelvärdet senaste tio åren är 550 konkurser under april, jämfört med endast 405 denna månad. Antalet verksamma aktiebolag har dessutom ökat med 250 000 - från 430 000 till 680 000 - under denna perioden, vilket betyder att den procentuella andel företag som idag försätts i konkurs är betydligt färre än tidigare. Creditsafes konkursanalys visar att endast 0,06% av företagen gick i konkurs denna månad. Detta kan jämföras med ett genomsnitt på mellan 0,08-0,13%.

- Vi kan konstatera att konkurserna är på historiskt låga nivåer just nu. Vi får gå tillbaka till 2007 för att hitta samma låga konkurstal – men då hade vi också betydligt färre företag, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Jämfört med samma period förra året minskar konkurserna med 50%
. Detta är en kombination av låga konkurssiffror samt en hög topp i inledningen av pandemin. Förra året gick 803 aktiebolag i konkurs under samma månad.

- Att så få företag går i konkurs beror förmodligen på att många driver vidare sitt företag trots ekonomiska svårigheter. Tack vare statliga stödpaket går det att hålla liv i det egna företaget och skjuta problemen på framtiden. Det finns en stor risk att det är konstgjord andning, fortsätter Henrik Jacobsson.

Konkursanalys

Konkurser i förhållande till aktiva aktiebolag

Tidigare under pandemin har det rapporterats om att Skatteverket, den myndighet som ansöker om flest konkurser i Sverige, agerat återhållsamt och minskat sitt inflöde av konkursansökningar. Detta är nu tillbaka på normala nivåer.

- Konkursansökningarna från Skatteverket har varit ovanligt lågt under en period. Detta är nu tillbaka till en nivå där staten står för ca 20% av alla konkurser. Men det kan fortfarande finnas en misstänkt eftersläpning, förklarar Henrik Jacobsson.

Precis som förra månaden finns de största konkurserna inom bygg.
Störst konkurs sett till omsättning är entreprenadföretaget Adelsö Entreprenad & Transport, ett familjeföretag med 76 anställda som grundades 2004. Detta följt av Wetterschakt AB i Jönköping och C2 Entreprenad i Syd AB i Malmö.

Hälften av de konkursade aktiebolagen denna månad var yngre än fem åren. En femtedel av företagen överlevde mindre än tre år. Totalt har 1 882 aktiebolag gått i konkurs under året, jämfört med 2 546 förra året. På årsbasis är minskningen 26%.

Samtidigt som konkurserna minskar, är det fler som startar nya företag. Under april registrerades 5 165 nya aktiebolag, en ökning på 38%. Hittills i år har det startats 20 475 aktiebolag, jämfört med 19 725 samma period förra året, även det en ökning med fyra procent.

Konkursanalys aktiebolag

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Aktiebolagskonkurser uppdelat per län

10 största aktiebolagskonkurserna under april 2021

FOTNOT: Creditsafe har exkluderat två aktiebolag på topplistan på grund av misstänkt företagsbedrägeri. Dessa företag är fortfarande en del av statistiken, men omnämns inte som månadens största då deras omsättning inte stämmer överens med verkligheten.

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.