De 10 mest sökta företagen hos Creditsafe under 2015

Nyheter från Creditsafe

8 januari 2016

10 mest sökta företagen under 2015

Under det gångna året har det sökts fram 3,9 miljoner företagsupplysningar på Creditsafes hemsida. Men vilka svenska aktiebolag har det hämtats flest upplysningar på under 2015? Nu presenterar vi vår topp 10-lista!

På första plats hittar vi Ahlsell Sverige AB som det företag som har sökts på flest antal gånger. Detta följt av Caverion Sverige AB samt Skanska Sverige AB. Tre stora företag som alla har haft bra fart på affärerna under året som gått. Att det görs många sökningar på ett företag kan bero på flera olika anledningar enligt Sandra Andersson, marknadsansvarig på Creditsafe.

- Vi hittar oftast väldigt aktiva företag i toppen. Det vill säga stora koncerner som gör mycket affärer och som därmed har många leverantörer. Helt enkelt företag som det går bra för. Den andra kategorin handlar om mer osäkra företag med större förändringar, exempelvis som står inför en rekonstruktion eller konkurs. Då finns behovet att kontrollera dessa företag oftare.

Fler och fler företag är idag medvetna om fördelarna med att alltid ha sina kunder och även leverantörer på bevakning, vilket möjliggör snabba besked om viktiga förändringar i bolaget. Att enkelt kunna ta reda på vilken ekonomisk risk man ställs inför innan man ger kredit är idag en viktig faktor för framgångsrikt affärsmannaskap.

Listan inkluderar endast sökningar gjorda på vår hemsida www.creditsafe.se (ej integrerade tjänster). Totalt levererar Creditsafe 12 upplysningar i sekunden – dygnet runt.

1. Ahlsell Sverige AB
    Varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El och Verktyg & Maskiner. Har en årlig omsättning i Sverige på cirka 13 miljarder SEK och 2500 anställda

2. Caverion Sverige AB
    Designar, installerar, förvaltar och utvecklar lösningar för byggnader och industrier. Caverion finns på nära 100 orter i Sverige och har ca 4000 medarbetare. Omsättning för 2014 uppgick till cirka 5,5 miljarder SEK.

3. Skanska Sverige AB
    Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med ca 7 000 medarbetare och 23 miljarder SEK i omsättning i Sverige.

4. FlinkReklam & Promotion AB
    Registreringsår 1995. Reklam- och promotionprodukter med 8 anställda. Rekonstruktion inledd (juni 2015) och rekonstruktion uppphörd (dec 2015).

5. Imtech Elteknik AB
    Konstruktion, installation och service inom el och elteknik. En del av Imtech Nordic AB med ca 150 kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernen har 5000 medarbetare och omsätter 7,4 miljarder SEK.

6. Brekkyl AB
    Registreringsår 2012. Kyl- och frysinstallationsarbeten, elarbeten, byggnadsarbeten, VVS-arbeten. Konkursbeslut (nov 2015).

7. Bravida Sverige AB
    Totalleverantör av tekniska installations- och servicetjänster för fastigheter. Cirka 4 000 medarbetare i Sverige och en omsättning på 6 miljarder SEK.

8. Beijer Byggmaterial Aktiebolag
    Beijer Byggmaterial AB är en av Sveriges största bygghandelskedjor. Beijer finns på 72 orter, omsätter ca 5 miljarder SEK och har 1300 anställda.

9. Imtech VS-teknik
    Konstruktion, installation och service inom VS-teknik. En del av Imtech Nordic AB med ca 150 kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernen har 5000 medarbetare och omsätter 7,4 miljarder SEK.

10. NCC Construction Sverige Aktiebolag
    Verksamheten drivs i kommission och är främst hus- och anläggningsverksamhet i Sverige. Ingår i större koncern.

Krister Jonsson, CEO

Vill du få statistik skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken helt gratis.