Creditsafe lanserar kreditupplysningar i Mellanöstern och Afrika

31 juli 2017

Nu lanseras kreditupplysningar i Mellanöstern och norra Afrika

Creditsafe fortsätter sin globala expansion och utökar tillgängligheten på kreditupplysningar världen över. Nu öppnar vi upp ytterligare 16 länder i Mellanöstern och norra Afrika.

kreditupplysningar i Mellanöstern och Afrika

Månadens nedgång i antalet konkurser kommer efter flera månader med stadiga ökningar. Sett till året är det endast två månader då konkurserna har minskat (april och augusti). Summerat på årsbasis ökar konkurserna med tre procent. Totalt har 3 681 aktiebolag gått i konkurs hittills i år, samma siffra för förra året är 3 580.

– En något oväntad nedgång i augusti då vi annars har sett en stadig ökning av antalet konkurser hittills i år. Det bekräftar dock en bild av att antalet konkurser är på en väldigt låg nivå. Den fortsatta utvecklingen under hösten blir givetvis intressant, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

Total berörs 1 060 anställda av konkurserna, en minskning med fem procent. Däremot ökade den genomsnittliga omsättningen på de konkursade bolagen med hela 64 procent - till 8,3 miljoner. Det genomsnittliga aktiebolaget som gick i konkurs hade fyra anställda och 27 av aktiebolagen hade fler än tio anställda. Fyra konkursade företag hade mer än 100 miljoner i omsättning.

Den största konkursen drabbade NTL Shipping i Nacka Strand med 216 miljoner i omsättning och 2 anställda. Den största arbetsgivaren som försatts i konkurs i augusti är RUSTABO AB med säte i Borlänge. De hade enligt senaste bokslutet en omsättning på 90 miljoner och 90 anställda.

Trots den positiva nedgången i landet, uppvisar 6 av 21 län en ökning denna månad. Dessa är Kronoberg (400%), Gävleborg (200%), Halland (100%), Värmland (60%), Västmanland (50%) samt Blekinge (50%). Bäst denna månad har det gått för Jämtland (-67%) och Örebro (-50%).

Du får nu tillgång till följande länder

• Bahrain
  • Benin
  • Burkina Faso
  • Kongo-Kinshasa
  • Egypten
  • Jordanien
  • Kuwait
  • Libanon
  • Oman
  • Palestina (Västbanken och Gaza)
  • Qatar
  • Saudiarabien
  • Sudan
  • Syrien
  • Förenade Arabemiraten - Dubai
  • Västsahara

240 miljoner företag i 91 länder

Som världens mest använda leverantör av kredit- och företagsinformation ger Creditsafes globala databas en internationell räckvidd på över 240 miljoner företag i 91 länder. Creditsafe arbetar gränsöverskridande och har under lång tid byggt upp omfattande databaser samt kompletterat med en rad strategiska internationella samarbeten. Tack vare detta kan vi idag erbjuda världens största företagsdatabas. Senast i september 2016 adderades 18 länder i Europa och Asien, och därmed 40 miljoner kinesiska företag, vilket gav en ökning på 33% täckning av kreditupplysningar över hela världen.

Säkrare riskbedömning i utlandet

Tillgången till pålitlig och korrekt information är grundläggandeför att göra en korrekt riskbedömning. Genom att förstå de finansiella aspekterna i landet, betalningsvanor och trender minskar risken för att ta fel affärsbeslut. Genom fortsatt expansion kan Creditsafe fortsätta att erbjuda detaljerade internationella upplysningar med samma höga kvalité till kunder i hela världen, dessutom med bred internationell expertis.

Krister Jonsson, CEO

Vill du få statistik skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken helt gratis.