Data-experts zien enorme groei van geautomatiseerde besluitvorming

16/01/2024

2023 was een jaar waarin bedrijven erop rekenden om terug recht te veren na de ontwrichting van de COVID-jaren. Maar de comeback werd doorspekt met heel wat uitdagingen. Een dreigende recessie, inflatie op recordhoogte en storingen in toeleveringsketens en internationale markten als gevolg van de oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne om er maar enkele te noemen.

Te midden van deze wankele economieën, krimpende budgetten en kostenbesparingen zochten bedrijven hun toevlucht tot een risicogebaseerde aanpak om in 2023 grote stappen vooruit te zetten. Het afgelopen jaar hebben we een aantal trends waargenomen in het besluitvormingsproces binnen bedrijven. Vooral het gebruik van data en automatisering voor een beter risicobeheer en een beter beeld van klanten, leveranciers en concurrenten, vielen op. Om dieper in te gaan op deze bevindingen, zijn we rond de tafel gaan zitten met een aantal data intelligence-experten. Verder in dit blogartikel volgen enkele vaststellingen.

Geautomatiseerde besluitvorming is nu een 'must’, zowel voor finance als sales

Als verantwoordelijken van verschillende afdelingen silo's willen doorbreken, dan zijn bedrijven die worden aangedreven door datagestuurde beslissingen snel klaar om de concurrentie voor te blijven.

Aan de hand van de gebruiksstatistieken van onze geautomatiseerde beslissingstool, Check & Decide, kregen we een aantal baanbrekende inzichten die aantonen hoe datagestuurde besluitvorming zich ontwikkelde binnen bedrijven in 2023:

1. Geautomatiseerde beslissingen buiten credit control en finance: Snelle, onderbouwde, datagestuurde beslissingen nemen is niet langer het alleenrecht van credit controllers. Ook functies binnen sales en customer success maken regelmatig gebruik van automatisering om hun beslissingen inzake prospectie, leadkwalificatie of onboarding van klanten te versnellen en te stroomlijnen.
  2. Groeiend belang van beslissingsautomatisering voor bedrijven in internationale markten: We hebben een vervijfvoudiging waargenomen in het aantal beslissingen dat wordt genomen door bedrijven die actief zijn op internationale markten. Een trend die in de hand gewerkt werd door de hoge inflatie, de voortdurende renteverhogingen en de onzekere economische vooruitzichten. Dit heeft veel bedrijven aangezet tot een risicogebaseerde aanpak, vooral wanneer ze zakendoen met buitenlandse organisaties waar risico’s minder zichtbaar zijn.

Het toont aan dat bedrijfsleiders risico's nauwkeurig willen beheren en meer gegevens willen gebruiken om een beslissing te nemen. Daarom kiezen ze ook voor automatisering om te voorkomen dat de verwerking van al die gegevens steeds tijdrovender of ingewikkelder wordt.

Kathryn Smith, Chief Product Officer, Creditsafe

"We zagen dit jaar een toegenomen vraag van bedrijven naar meer gegevens van hoge kwaliteit. Niet alleen in de breedte, maar ook in de diepte," zegt Smith.

"Bedrijven willen meer autonomie als ze beslissingen moeten nemen en geen gedoe of tijdverlies met het in kaart brengen van gedragstrends en datapunten. Ze willen beslissingen vereenvoudigen en versnellen, maar ze moeten wel uitermate nauwkeurig blijven."

"In 2024 willen we de toepassing van onze geautomatiseerde beslissingstool, Check & Decide, uitbreiden van alleen besluitvorming naar modellering en analyse. Vooral omdat decision automation, dat traditioneel gebruikt wordt door credit control en finance, is uitgegroeid tot een tool voor prospectie, verkoop, onboarding en nog veel meer."

Bedrijven willen meer inzicht in grotere organisaties en hun invloed

De dagen dat big data allesbepalend was, zijn voorbij. 2023 toonde duidelijk aan dat de behoeften van bedrijfsleiders gekanteld zijn, waarbij de kwaliteit van gegevens belangrijker is dan de kwantiteit. Bedrijven over de hele wereld hebben zich opnieuw op de verbetering van hun datasets gestort. Om trends te voorspellen, gedragspatronen te identificeren en vooral om de zichtbaarheid van wereldwijde netwerken, relaties en connecties, te vergroten.

Deze piek in de vraag naar een betere kwaliteit van gegevens en een uitgebreide dekking valt samen met een toegenomen gebruik van beslissingsautomatisering. Het geeft ook aan dat bedrijven een solide basis willen leggen voor geautomatiseerde besluitvorming met gegevens van hoge kwaliteit.

David Walters, Chief Data Officer, Creditsafe

"Corporate groepsstructuren zijn belangrijk om de relaties, de invloed en de controle tussen verschillende bedrijven binnen een grotere organisatie te begrijpen. Inzicht in groepstructuren kan helpen om weloverwogen beslissingen te nemen en effectiever te navigeren door interacties met deze bedrijven," zegt Walters.

"Het kan mensen ook in staat stellen om potentiële risico's, kansen en afhankelijkheden van een bepaald bedrijf of een bepaalde branche te evalueren. Daarnaast geeft inzicht in groepsstructuren een beter beeld van de strategie van een organisatie, eigendom, bestuur en financiële prestaties."

Dit jaar heeft Creditsafe haar database verbeterd, zowel op vlak van dekking als van kwaliteit:

• We hebben nieuwe en sterke internationale datapartners die 38 extra landen dekken in Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en zelfs Australië. Daarnaast hebben we ook data in landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Oceanië verbetert. En er zijn plannen om in 2024 een aantal nieuwe datapartners in Afrika aan boord te halen.
  • Met een netwerk van internationale datapartners dat voortdurend groeit, hebben we het aantal zakelijke linken met nog eens 1 miljoen uitgebreid. Ook de eigendomsgegevens van ons partnernetwerk zijn opgenomen in onze wereldwijde groepsstructuur.

Geautomatiseerde besluitvorming is nu de drijvende kracht achter customer experience

Een aspect dat vaak over het hoofd gezien wordt als het gaat over B2B-customer experience is de onboarding. Langdurige goedkeuringsprocessen, vervelende controles en due diligence maken onboarding vaak traag, dubbel en complex. Daardoor haken potentiële klanten af of groeit de ontevredenheid wanneer ze aan boord zijn.

In 2023 werden meer dan drie keer zoveel bedrijfsgegevens via de salesforce-applicatie van Creditsafe opgevraagd voor de onboarding van klanten. Naast de essentiële verkoopprocessen gaat het onder andere ook om KYC-controles (Know-Your-Customer). De groeiende trend om CRM-systemen te integreren met tools voor beslissingsautomatisering laat zien hoe belangrijk snelheid wordt bij de conversie van nieuwe klanten, het verhogen van tevredenheid en het verkorten van de time-to-value voor zowel klanten als verkopers.

Scott McConnell, Chief Sales & Marketing Officer, Creditsafe

"Het gebruik van beslissingsautomatisering om klanten snel te onboarden lost een eeuwenoud probleem in de klantenservice op," zegt McConnell.

“Tijdens mijn carrière in de verkoop heb ik vaak hetzelfde scenario zien passeren. Ergens tussen de due diligence controles, het openen van een account en nazicht van de kredietwaardigheid, haakt een bijna-klant af of verandert hij van gedachten. Vooral als hij al met andere verkopers heeft gesproken.”

“In 2024 willen we meer genuanceerde manieren introduceren om geautomatiseerde besluitvorming te integreren in CRM-systemen en salestools om de tijd van onboarding, upselling en andere historisch vervelende processen in sales te verminderen.”

AI en machine learning om bedrijfskritische beslissingen voor de lange termijn te nemen

In 2023 hebben we gezien dat bedrijven AI gebruiken om consumentengedrag op de korte termijn te voorspellen en hun winst te maximaliseren. Maar nu we AI en machine learning in onze data cloud en oplossingen integreren, realiseren we ons dat bedrijven de technologie kunnen gebruiken om gedragsanalyses op de lange termijn te bekijken en om klantgerichte doelen te stellen.

John Seery, Chief Technology Officer, Creditsafe

"2023 was een spannend jaar gezien de vooruitgang in AI-technologie. We hebben verschillende programma's opgestart om het potentieel van AI te verkennen en er waarde mee te creëren voor onze klanten ", aldus Seery.

"De meeste bedrijven gebruiken AI tegenwoordig om kortetermijndoelen te realiseren, zoals kostenverlaging en omzetgroei. Door het gebruik van AI en machine learning in onze geautomatiseerde beslissingstools kun je echter met redelijke nauwkeurigheid voorspellen welke klanten over 10 jaar de beste groei kunnen doormaken. Op deze manier prospecteer je voor je eigen groei op de lange termijn."

"Bij het ingaan van 2024 zullen we AI-technologieën volledig omarmen en nieuwe mogelijkheden inzetten in het hele bedrijf."

Wil uw bedrijf in 2024 beslissingen automatiseren?

Wilt u een beter beeld krijgen van uw leveranciers, concurrenten of klanten? Wilt u gerichter en eenvoudiger prospecteren? Of de onboarding van nieuwe klanten versnellen? Ontdek vandaag nog hoe u met Check & Decide bliksemsnelle beslissingen kunt nemen in uw organisatie.