Studie faillissementen februari 2024

Zwartste maand februari ooit

Stijging met 14% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

5 Min
01/03/2024

Antwerpen, 1 maart 2024 - Afgelopen maand februari slaan we een absoluut record. Met 1.005 faillissement noteren we de zwaarste februarimaand ooit. Ten opzichte van de maand februari verleden jaar meten we een stijging met +14,33%. Binnen het Vlaamse gewest noteren we eveneens een absoluut record met 617 uitspraken (+12,39%).

Binnen het Brusselse gewest noteren we 145 uitspraken. Ten opzichte van februari verleden jaar een stijging van +51,04% maar nog steeds een beduidend lager cijfer in vergelijking met de jaren pre-covid. Binnen het Waalse gewest registreerden we met 229 uitspraken precies evenveel uitspraken als in februari 2023.

Op provinciaal niveau zien we met betrekking tot de maand februari absolute records sneuvelen in Vlaams-Brabant (101 uitspraken), West-Vlaanderen (114 uitspraken) en Oost-Vlaanderen (145 uitspraken).

Als direct gevolg van dit aantal faillissementen, sneuvelden in februari 1.915 jobs. Over de eerste twee maanden van dit jaar gaat het al om 4.257 jobs.

Sterke regionale verschillen

Bundelen we de eerste twee maanden, dan tellen we 1.997 faillissementen op federaal niveau. Hiermee blijven we onder het record van 2014 toen we na twee maanden 2.042 uitspraken optekenden.

Echter, binnen het Vlaamse Gewest noteren we met 1.170 falingen wel een record over de eerste twee maanden. Ten opzichte van de eerste twee maanden van vorig jaar gaat het om een stijging met +11,85%.

Wallonië blijft quasi stabiel (+1,11%) terwijl ook Brussel geen records laat noteren, al is daar ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar wel een stijging met +65,71%.

Steeds meer BV’s over de kop

Verhoudingsgewijs neemt de rechtsvorm BV een steeds belangrijker aandeel in van het aantal faillissementen. Op dit ogenblik is 61,09% van alle faillissementen BV. Voor het eerst wordt hiermee de kaap van de 60% overschreden. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat de BV met een minimale inbreng kan worden opgericht, waardoor bedrijven gemakkelijker zonder buffers kunnen beginnen. Na de invoering van de nieuwe vennootschapswet in 2019 werd de BV overigens een populaire erchtsvorm, ten nadele van zowel eenmanszaken als naamloze vennootschappen.

Aandeel jonge ondernemingen blijft hoog

Het aantal faillissementen van bedrijven jonger dan vijf jaar blijft verhoudingsgewijs bijzonder hoog. Binnen het Vlaamse gewest loopt die verhouding op tot liefst 45,63%. We zien daarin veel jonge ondernemingen die kort voor de covidperiode werden opgericht en vaak niet over de nodige buffers beschikten -en/of nog niet in de mogelijkheid waren die op te bouwen- om de covidschok op te vangen. In vele gevallen hebben de daaropvolgende schokken (energieschok, loonschok, intrestschok, een veranderende arbeidsmarkt, sterke prijsstijging) hen de das omgedaan.

Bouw blijft pieken, andere sectoren volgen

In de bouwsector werden voor de periode januari-februari periode nooit eerder zoveel faillissementen genoteerd. Met 442 uitspraken wordt het vorige record van 2018 (met 370 uitspraken) met +19,46% overschreden. De stijging situeert zich voornamelijk in Vlaanderen waar 279 bouwbedrijven over de kop gingen.

In Brussel is de stijging spectaculair te noemen (+124,24%). Het is belangrijk hierbij te noteren dat deze snelle stijging deels het gevolg is van een uitzonderlijk laag aantal faillissementen gedurende de voorbije jaren. In het Waalse gewest blijft het aantal faillissementen op hetzelfde niveau als vorig jaar.

De sterke toename binnen de bouwsector kent verschillende oorzaken. Ten eerste zijn er de gevolgen van het beleid dat wordt gevoerd door verschillende rechtbanken in het kader van de strijd tegen frauduleuze ondernemingen.

Ten tweede stellen we al gedurende enkele maanden vast dat de sector geteisterd wordt door turbulente economische omstandigheden.

Ook binnen de horeca, de op één na grootste faillissementsleverancier na de bouw, blijft het aantal faillissementen stijgen (+4,92%). Opvallend is dat deze stijging zich enkel voordoet in Brussel waar we tegenover vorig jaar een toename van +78,12% meten (opnieuw als gevolg van een laag peil gedurende de voorbije jaren).

Met 109 uitspraken meten we binnen de transportsector een recordaantal faillissementen voor de januari-februari periode. Vooral in Vlaanderen stellen we vast dat sinds het begin van 2023 aanzienlijk meer bedrijven binnen de transportsector over de kop gaan waarbij vooral de naweeën van de covid-crisis nog een belangrijke rol spelen.

De volledige studie - alsook oudere studies - kunt u downloaden op onze wikipagina, die volledig gewijd is aan het topic 'faillissementen'.