Konkursene opp 9 prosent i januar

Creditsafes konkursstatistikk

Publisert 5. februar 2020

Konkursene opp 9 prosent i januar

Det nye året innledes med en økning i antall konkurser. I januar gikk 356 norske aksjeselskaper konkurs, en økning på 9 prosent. Med den nye fylkesinndelingen, kan Creditsafe rapportere en konkursøkning i syv fylker. Møre og Romsdal (92 prosent), Agder (85 prosent) og Troms og Finnmark (50 prosent) står for de største prosentuelle økningene. Nordland og Innlandet er fylkene der konkursene gikk mest ned, med henholdsvis 32 og 21 prosent.

Antall konkurser i januar 2020 økte med 9 prosent hvis vi sammenligner med januar 2019. Isolert sett er dette en ganske markant økning i prosent. Det er ikke nødvendigvis noe dramatikk i dette, men absolutt en utvikling man bør følge med på, sier Per Fjærestad, daglig leder i Creditsafe Norway AS.

- Konkurstallene i 2019 var generelt høye og med en svak vekst gjennom året. Vi ser at det er en sterk vilje til å satse i norsk næringsliv. Overetablering i visse bransjer, samt svak kronekurs kan være faktorer som har spilt inn i 2019, og det vil vi muligens se konsekvensene av i 2020. De som hadde håpet at julehandelen skulle redde svake tall, ble nok skuffet. Det er fremdeles bransjene bygg- og anleggsvirksomhet, serveringsvirksomhet og detaljhandel som er mest utsatt, utdyper han.

Den største konkursen denne måneden, sett til omsetning, var Bergensselskapet Tsrø AS. Firmaet, som drev med butikkhandel, omsatte for 93 millioner kroner.

Den andre største konkursen i januar, er boligselskapet Norgeshus Eh Bolig AS, som holder til på Raufoss. Selskapet gikk konkurs i slutten av januar etter mindre enn fem års drift. Siste årsregnskap viser at bedriften omsatte for over 83 millioner kroner.

Antall konkurser i januar 2020 økte med 9 prosent hvis vi sammenligner med januar 2019. Isolert sett er dette en ganske markant økning i prosent. Det er ikke nødvendigvis noe dramatikk i dette, men absolutt en utvikling man bør følge med på.

Per Fjærestad
Daglig leder i Creditsafe

Antall aksjeselskaper som har gått konkurs, oppdelt per måned og år

Konkursstatistikk

10.  ALLIANSEBYGG AS 37 947 MANDAL AGDER

[email protected], 977 89 589

[email protected], +46 (0)76-138 11 42

Ønsker du å få vår statistikk på e-post?

Hver måned publiserer vi statistikk over antall konkurser i Norge. Vi sender deg gjerne vår statistikk gratis.