Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Löneligan Sverige 2016

15 november 2016

Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Antal företag med miljonlöner fortsätter att öka – och lönerna blir allt högre. 34 företag har klättrat över strecket och ger idag sina anställda en snittlön på över en miljon kronor. Det är åtta fler än förra året. Precis som tidigare år är det investmentbolaget EQT Partners som intar första platsen på topplistan med en årslön på hela 2,6 miljoner till sina 70 anställda.

Kreditupplysningsföretaget Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag - se hela listan här. Löneligan inkluderar aktiebolag med minst 50 anställda och alla snittlöner baseras på siffror från företagens egna bokslut som har lämnats in till Bolagsverket.

Hos företaget som betalar sina anställda bäst i Sverige hittar vi en årslön på 2,6 miljoner kronor – eller 222 500 kronor i månaden. Precis som förra året är det investmentbolaget EQT Partners som intar första platsen. Hos denna arbetsgivare har snittlönen i år dessutom ökat med 466 000 kronor per anställd. Tvåa på listan är norska investmentbanken ABG Sundal Collier AB där de 76 anställda har en årslön på i genomsnitt 2,2 miljoner kronor.

Av de fem företagen i topp är två arbetsgivare nya på listan. Kapitalförvaltningsföretaget Lynx Asset Management där de 56 anställda har en genomsnittlig årslön på drygt två miljoner samt mjukvaruföretaget SFDC Sweden AB där man betalar sina 87 anställda en snittlön på 1,6 miljoner om året. En jämförelse med förra årets lista, visar att 37 företag på topp 100-listan är nya.

I årets lönestatistik fastställs också att företagen betalar ut högre löner än tidigare. Tre företag betalar ut över två miljoner i årslön per anställd och antalet företag som ger sina anställda miljonlöner har ökat från 26 till 34 företag, jämfört med förra årets lista. Nummer 100 på listan är Pernod Ricard Sweden AB där de anställda har en årslön på 803 000 kronor. Det är 43 000 kronor mer än vad fjolårets företag på samma placering betalade sina anställda.

Sett till Sveriges 100 bästa betalande företag finns 75 företag inom Stockholmsområdet. Norr om Stockholm finns få företag med riktigt höga löner. Endast tre har tagit sig in på hundralistan – Stora Enso i Falun (snittlön drygt en miljon), Läkarjouren i Norrland AB i Luleå (snittlön 951 000 kr) och Malmixx Projekt AB i Uppsala (snittlön 840 000).

Lönligan bäst betalande företag

- Att Stockholm dominerar listan är inget nytt. Vi kan tydligt se att det för varje år koncentreras allt mer pengar till Stockholmsområdet. Det är också många moderbolag på stora företag som tar plats på topplistan, så som Volvo, Atlas Copco och Ericsson. Branschmässigt hittar vi finans- och kapitalbolag i toppen men flera nya branscher har seglat upp – media, mjukvaror och management, säger Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe.

11 företag på topplistan är placerade i Göteborg och endast fem i Malmö. Det första företaget från Göteborg är PTC Sweden AB som klättrat från plats 25 upp till en åttondeplats. Där har de anställda en snittlön på drygt 1,4 miljoner. Därefter dröjer det till plats 15 innan vi hittar skånska QlikTech Nordic AB från Lund där de 59 anställda har en snittlön på drygt 1,2 miljoner. Hela listan över Sveriges 100 bäst betalande företag.

Topp 5: Sveriges bästa betalande företag 2016

Företag Kommun Anställda Snitltön
1. EQT Partners Aktiebolag
STOCKHOLM 70 2 670 000 kronor
2. ABG Sundal Collier AB STOCKHOLM 76 2 175 000 kronor
3. Lynx Asset Management AB
STOCKHOLM 56 2 056 000 kronor
4. SFDC Sweden AB
STOCKHOLM 87 1 643 000 kronor
5. NC Advisory Aktiebolag STOCKHOLM 61 1 623 000 kronor

Krister Jonsson, CEO

Vill du få statistik skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken helt gratis.