Här är Sveriges bästa jobbskapare

3 februari 2016

Här är Sveriges bästa jobbskapare

Totalt har 14 företag i Sverige mer än fördubblat sin personalstyrka under ett års tid. När Creditsafe idag presenterar topplistan över företagen som ökat antalet anställda mest finns verksamheter inom bemanning och assistans, ekonomi och finans samt byggbranschen i topp.

Högst upp hamnar stockholmsföretaget LaVita Assistans AB som har gått från 92 till 304 anställda under ett år - en ökning med hela 230 procent. På andra plats finns Nasdaq som ökat sina anställda med 220 procent.

Affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe har utifrån företagens bokslut listat Sveriges bästa jobbskapare. Statistiken visar också bästa jobbskaparen i varje län, detta utifrån företagen med störst procentuell ökning av antalet anställda.

- Det här är företag som utan extraordinära händelser som fusion eller sammanslagningar, ändå har lyckats öka sina anställda avsevärt. Med andra ord snabbväxande företag som det går riktigt bra för och som rekryterat kraftigt under de senaste åren, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

På topplistan över Sveriges bästa jobbskapare finns utöver La Vita Assistans AB ytterligare tre företag som kan uppvisa en ökning på över 200 procent sett till antalet anställda. Det är Nasdaq Stockholm Aktiebolag som ökat från 50 till 160 anställda (+220%), Erlandsson Bygg i Öst AB som ökat från 51 till 161 anställda (+216%) samt Aditro Logistics Staffing AB som ökat från 51 till 159 anställda (+212%). Alla företag på topp fem är placerade i Stockholm eller Uppsala.

- För ett par år sedan fattade vi beslutet att på allvar gå in i bemanningsbranschen för att kunna erbjuda flexibla lösningar till våra kunder. Vi har satsat rejält och kunderna vet idag att de kan lita på att vi levererar. Vi har vuxit rejält så siffran i tabellen är inte längre 159 – snarare närmare 400, säger Mattias Kettelhoit, VD för Aditro Logistics AB.

På listan över de 30 bästa företagen finns totalt 15 av dem inte helt oväntat i Stockholm. Utöver storstadsregionerna så har länen Västerbotten, Jämtland, Norrbotten, Gävleborg, Kronoberg samt Västmanland ett företag vardera med på listan.

Även om tjänsteföretagen dominerar toppskiktet finns det undantag. På sjunde plats finns teknikföretaget Widespace AB som ökat från 67 till 155 anställda (+131%). På tionde plats hittar vi Dalsjöfors Kött AB – familjeföretaget som mer än fördubblade antalet anställda – från 105 till 218 (+108%).

Krister Jonsson, CEO

Vill du få statistik skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken helt gratis.