Här är företagen som betalar högst löner i Sverige

Löneligan Sverige 2017

7 november 2017

Här är företagen som betalar högst löner i Sverige

Sveriges bäst betalande företag har en klar majoritet av kvinnliga anställda – för första gången. Läkemedelsbolaget Meda Aktiebolag är den arbetsgivare som betalar ut högst snittlön i Sverige med en toppnotering på 2,4 miljoner i årslön till sina 108 anställda. De har dessutom fördubblat sina löner senaste året och klättrat 20 placeringar. På listan över Sveriges 100 bäst betalande företag är 80 placerade i Stockholmsområdet. 42 företag ger idag sina anställda årslöner på över en miljon.

Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag - se hela listan här. Löneligan inkluderar aktiebolag med minst 50 anställda och alla snittlöner baseras på siffror från företagens egna bokslut som har lämnats in till Bolagsverket. Lön till VD och styrelse ingår ej.

Lönerna fortsätter öka kraftigt i Sverige – åtminstone om du bor i Stockholm. 42 företag ger idag sin anställda årslöner på över en miljon, varav 36 företag i Storstockholm. Det är åtta fler miljonföretag än på förra årets lista och 16 fler än året innan. Av de 100 bäst betalande företagen har 80 företag sitt säte i Stockholmsområdet (75 på förra årets lista). Först på plats 17 hittar vi ett företag från en annan stad – det är Getinge AB i Göteborg. Totalt har Göteborg åtta företag på lönetopplistan, tre färre än året innan. För Malmö är motsvarande siffra endast fem företag. Även norr om Stockholm är det få företag med riktigt höga löner.

– Antal företag med miljonlöner ökar, men stockholmscentreringen fortsätter. Vi ser också att det är många stora arbetsgivare med flera hundra anställda som betalar ut dessa höga löner, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

Investeringsföretag, läkemedelsbolag och konsultbranschen. Där finns många av Sveriges bäst betalande företag. Även finans, kommunikation, mediebolag och informationsteknik är väl representerade bland företagen med högst snittlöner. Likt tidigare år finns även flera moderbolag till stora koncerner – exempelvis Volvo, Intrum Justitia, Ericsson, Telia, SKF och Atlas Copco.

– Gemensamt för många företag på topp 100 är att de ligger i framkant vad gäller digitalisering och datadriven kommunikation. Utöver investeringsföretag och konsultbolag som oftast toppar listorna, så har vi även spelföretaget King, mediebolaget Google och musikstreamingtjänsten Spotify tillsammans med en mängd kunskapsintensiva företag. Det är framtidsbolag, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

Hos företaget som betalar sina anställda bäst i Sverige hittar vi en årslön på 2,4 miljoner kronor per anställd - eller 207 000 kronor i månaden. Detta är läkemedelsföretaget Meda Aktiebolag som intar första platsen och dessutom är det första gången som ett företag med en klart högre andel kvinnor än män är i topp. De har även mer än fördubblat sina löner senaste året, från 1,1 miljoner till årets genomsnittslön på 2,4 miljoner.

Lönligan bäst betalande företag

– Det är sjunde året som vi publicerar löneligan och det är fantastiskt att vi äntligen har ett företag med majoriteten kvinnliga anställda som toppar listan. Detta tillsammans med att fler företag med högre andel kvinnor har tagit sig in på lönetopplistan är en spännande utveckling, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

36 av de 100 företagen har majoriteten kvinnliga anställda. Förra året var det 32 företag.

Två företag som höjt sina löner rejält är Huawei Technologies Sweden AB och Midasplayer AB. Mobiltelefonleverantören Huwai klättrar från plats 61 till åtta. Deras 447 anställda har ökat sin snittlön från 889 000 till 1 536 000 kronor i årslön. Ett annat företag som klättrar från plats 73 till 11 är spelföretaget King (Midasplayer AB)Där tjänar de 584 anställda i genomsnitt 1 464 000 per år, vilket kan jämföras med 869 000 kronor året innan.

Ny på årets lista är Spotify AB på plats 70 och med en årslön på 883 000 kronor till 902 anställda. Företaget med flesta anställda på listan är IBM Svenska Aktiebolag. De betalar i genomsnitt ut 822 000 i årslön till sina 1 668 anställda (plats 99).

Klicka för att ladda ner PDF:

Se även kommunlista:

Topp 5: Sveriges bästa betalande företag 2017

Företag Kommun Anställda Snitltön
1. Meda Aktiebolag SOLNA 108 2 485 981 kronor
2. EQT Partners Aktiebolag
STOCKHOLM 110 2 485 936 kronor
3. ABG Sundal Collier AB STOCKHOLM 79 1 933 5163 kronor
4. SFDC Sweden AB
STOCKHOLM 131 1 837 208 kronor
5. NC Advisory Aktiebolag STOCKHOLM 59 1 699 517 kronor

Krister Jonsson, CEO

Vill du få statistik skickad till dig?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken via e-post helt gratis.