Creditsafe har fått en ny VD

Nyheter från Creditsafe

Publicerad 14 september 2018

Creditsafe har fått en ny VD

Henrik Jacobsson tillträder som ny verkställande direktör för Creditsafe i Sverige AB. Han tar över rodret från nuvarande VD:n Krister Jonsson som ansvarig för verksamheterna i Skandinavien. Krister fortsätter inom bolaget i rollen som Scandinavian Operations Director.

Creditsafe genomför idag en organisationsförändring där Henrik Jacobsson, tidigare vice VD och säljdirektör, efterträder Krister Jonsson i rollen som VD på Creditsafe. Henrik har lång erfarenhet med flera ledande befattningar inom informationsbranschen. Han var tidigare med och byggde upp Creditsafe mellan åren 2004-2009 och har senaste året innehaft rollen som vice VD.

– Det var ett enkelt beslut att tacka ja till Skandinaviens mest spännande jobb inom kreditinformationsbranschen. Jag är stolt över förtroendet att få ansvaret att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med våra engagerade och kompetenta medarbetare. Krister har gjort ett fantastiskt arbete och jag är glad över att han fortsätter i bolaget. Creditsafe står idag starkare än någonsin och vi har en spännande framtid framför oss, säger Henrik Jacobsson, ny VD på Creditsafe.

Organisationsförändringen genomförs för att kunna fortsätta driva den positiva utvecklingen som bolaget haft de senaste åren. Genom att omstrukturera rollerna och förstärka med nya viktiga positioner kan Creditsafe öka sin förmåga att växa på flera marknader samtidigt och bättre fokusera på ökad tillväxt i hela Skandinavien. Efter Krister Jonssons nio år som VD lämnar han över stafettpinnen för att kunna ta sig an rollen som Scandinavian Operations Director.

– Jag är väldig stolt över den resa Creditsafe har gjort under mina många år som VD, det har varit en fantastisk tid. Vi har ökat omsättningen med 200% samtidigt som lönsamheten femdubblats. Nu har jag tagit beslutet att gå vidare med en ny spännande roll inom företaget, vilket jag med glädje ser fram emot, säger Krister Jonsson.

Efter två framgångsrika år på den norska marknaden, planerar nu Creditsafe för att starta upp verksamhet i Danmark. Planeringen är även i full gång för att kunna satsa stort inom bank- och finanssektorn i Sverige och Norge.