Konkurserna vänder uppåt igen – ökar med 19 procent

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 1 oktober 2021

Konkurserna vänder uppåt igen – ökar med 19 procent under september

För första gången i år ökar konkurserna. Under september gick 426 aktiebolag i konkurs, en ökning på 19 procent jämfört med förra året. Även summerat tredje kvartalet ser vi en svag uppgång. Hårdast drabbat är byggbranschen som dominerar listan över månadens största konkurser.

Konkurser under september senaste 10 åren

Konkurs september

Konkurser per kvartal

Konkurser tredje kvartalet

Åtta månader i rad har kreditupplysningsföretaget Creditsafe rapporterat om minskade konkurser och historiskt låga nivåer. Denna månad ökar konkurserna för första gången under 2021. Dessutom med hela 19 procent, totalt 426 aktiebolag jämfört med förra årets siffra på 359.

- Detta är tyvärr en väntad uppgång. Så låga nivåer som vi haft senaste året går inte att ligga kvar på över en längre tid. Vi räknar med ökade konkurstal även kommande månader, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Summerat hela tredje kvartalet, är det fortfarande relativt låga siffror jämfört med innan pandemin. Men i och med septembers negativa utveckling landar ökningen trots allt på två procent jämfört mot förra året.

- Vi blir inte förvånade om detta är slutet på den nedåtgående trend vi sett sedan mitten på pandemin. Det återstår att se hur sista kvartalet utvecklar sig. Vi följer konkursutvecklingen noga i alla våra skandinaviska länder, fortsätter Henrik.

Bland månadens största konkurser finns flera byggföretag. De tre största sett till omsättning är alla inom byggbranschen - Erlandsson Bygg i Stockholm AB med hela 883 miljoner i omsättning, följt av Fagerheim Dalarna AB och Byggnadsfirman PME AB. Ytterligare fyra företag från bygg- och entreprenadbranschen finns på topplistan.

Medelomsättningen för alla konkursade företag denna månad var 8,3 miljoner och 856 anställda drabbades under september.

Antalet nyregistrerade aktiebolag är nu uppe i 41 639 under detta året. Det är fem procent fler nya företag jämfört med förra året och hela 32 procent fler jämfört med 2019, innan pandemin startade.

Henrik Jacobsson, VD Creditsafe Henrik Jacobsson
VD på Creditsafe

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Aktiebolagskonkurser uppdelat per län

10 största konkurserna under augusti 2021

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.