Konkursstatistik - Företag i Sverige 2021 | Creditsafe
Nyhetsrum

Konkursstatistik, nyheter och pressmeddelanden

Varje månad publicerar vi aktuell konkursstatistik i Sverige. Vill du få statistiken skickad till dig via e-post helt gratis?

Nyheter och konkursstatistik från Creditsafe

Har du frågor om våra pressmeddelanden är du välkommen att kontakta oss. Vi kan leverera statistik och faktaunderlag på Sveriges samtliga registrerade företag och privatpersoner.

• 2021-04-01
    Konkursstatistik
    Konkursutvecklingen under årets första kvartal visar på en minskning med 15 procent. Totalt har 1 477 aktiebolag försatts i konkurs denna period, jämfört med 1 743 året innan. Det är en kraftigt nedgång ett år in i Coronapandemin. Konkurserna minskar dessutom i samtliga storstadsregioner – bäst går det för Skåne med en nedgång på 32 procent.
  • 2021-03-01
    Konkursstatistik
    Under februari gick 447 aktiebolag i konkurs, en minskning med 14 procent. Därmed fortsätter trenden med stadigt nedåtgående konkurstal även denna månad. Den positiva konkursutvecklingen återspeglas i 15 av landets 21 län. Dessutom är majoriteten av företagen som gått i konkurs under februari mindre aktiebolag med relativt få anställda.
  • 2021-02-01
    Konkursstatistik
    Året inleds med en tydlig nedgång i antalet konkurser. Under januari gick 469 aktiebolag i konkurs, en minskning med 12 procent. Den positiva konkursutvecklingen återspeglas även i flertalet av landets län. Under den gånga månaden drabbades 1 114 anställda av konkurserna, en minskning med 35 procent jämfört med motsvarande månad i fjol.
  • 2021-01-04
    Konkursstatistik
    Färsk statistik från Creditsafe visar en markant ökning av konkurser med hela 30 % för årets sista månad jämfört med samma period förra året. Totalt har 6 359 svenska företag gått i konkurs under 2020, vilket kan jämföras med 6 246 året innan, det är en marginell ökning med 1,8 %. Våra tre storstadsregioner står för 65 % av samtliga konkurser. Totalt har 20 412 drabbats av konkurser och inom restaurangbranschen har det varit tuffast.