Nyhetsarkiv 2019

Konkursstatistik, nyheter och pressmeddelanden

Varje månad publicerar vi aktuell konkursstatistik i Sverige. Vill du få statistiken skickad till dig via e-post helt gratis?

Nyheter och konkursstatistik från Creditsafe

Har du frågor om våra pressmeddelanden är du välkommen att kontakta oss. Vi kan leverera statistik och faktaunderlag på Sveriges samtliga registrerade företag och privatpersoner.

• 2019-04-01
    Konkursstatistik
    Stora företag fortsätter att gå i konkurs. Mars är inget undantag. Sett till årets första kvartal har totalt 1 476 aktiebolag försatts i konkurs, en ökning med fem procent. Sängföretaget SOVA är månadens största konkurs med en samlad omsättning på över en miljard, vilket även drabbar sju butiker. Dessutom har två stora entreprenadföretag gått i graven denna månad.
  • 2019-03-01
    Konkursstatistik
    Sveriges företagare har det fortsatt tufft. Nu ökar konkurserna för nionde månaden i rad. Under februari registrerades 444 svenska aktiebolag i konkurs, en ökning med fem procent. Dessutom drabbas många anställda när flera stora arbetsgivare fortsätter att gå i konkurs, det visar nya konkurssiffror från Creditsafe.
  • 2019-02-22
    Nyheter
    Kreditupplysningsföretaget Creditsafe fortsätter att expandera och har nyligen adderat ytterligare åtta länder till sin online-databas, både via webb och API. Detta innebär att Creditsafe idag har fler tillgängliga företag än någon annan i branschen – hela 320 miljoner. Därmed stärker de också sin position som världsledande inom affärs- och kreditinformation.
  • 2019-02-01
    Konkursstatistik
    Det nya året inleds med en uppgång i antalet konkurser. Under januari registrerades 488 aktiebolag i konkurs, en ökning med fem procent. Modeföretaget Best of Brands var den största konkursen både sett till omsättning och antal anställda.
  • 2019-01-02
    Konkursstatistik
    Under 2018 gick 6 178 svenska företag i graven. Det är en ökning med 11 procent jämfört med året innan. Antalet anställda som berördes av konkurserna ökade med hela 18 procent detta året – totalt drabbades 17 841 personer. Dessutom är det första gången på fem år som konkurserna nu ökar i alla tre storstadsregioner samtidigt. Störst ökning är dock i Örebro.