Konkursstatistik - Företag i Sverige 2020 | Creditsafe
Nyhetsarkiv 2020

Konkursstatistik, nyheter och pressmeddelanden

Varje månad publicerar vi aktuell konkursstatistik i Sverige. Vill du få statistiken skickad till dig via e-post helt gratis?

Nyheter och konkursstatistik från Creditsafe

Har du frågor om våra pressmeddelanden är du välkommen att kontakta oss. Vi kan leverera statistik och faktaunderlag på Sveriges samtliga registrerade företag och privatpersoner.

• 2020-04-01
    Konkursstatistik
    För tredje månaden i rad ökar konkurserna i Sverige. Färsk statistik från Creditsafe visar att 655 bolag har försatts i konkurs, vilket är den högsta siffran på över 10 år för denna period och en ökning med 23%. Över 3 100 anställda är berörda av konkurserna, värst drabbat är Skåne. Geografiskt sett ökar konkurserna i 14 län, där Jönköping och Västmanland står för de största procentuella ökningarna.
  • 2020-03-30
    Företagsrekonstruktioner
    Den globala pandemin covid-19 ger direkta konsekvenser på företagsklimatet i Sverige. Under föregående vecka inleddes 53 rekonstruktioner, totalt hitintills i mars rekordhöga 70 stycken, den högsta siffran som Creditsafe någonsin registrerat. Några av de som ansökt om företagsrekonstruktion är de välkända klädbutikerna Brothers, Departments & Stores och Polarn & Pyret, men även många företag inom Melander Group AB, en stor koncern inom restaurangbranschen i Stockholm.
  • 2020-03-02
    Konkursstatistik
    Årets andra månad inleds med en ökning på 13 % i antalet konkurser. Geografiskt sett ökar konkurserna i tio län, där Kronoberg och Jämtland står för de största procentuella ökningarna. Det startades över 5 000 privata aktiebolag, en ökning med drygt 40 % jämfört med motsvarande månad i fjol.
  • 2020-02-12
    Pressmeddelande
    ​Creditsafe etablerar sig i Kanada och öppnar nytt kontor i Toronto. I samband med etableringen så inleder Creditsafe ett strategiskt partnerskap med Kanadas marknadsledande aktör inom affärsinformation, Equifax Canada. Genom partnerskapet kommer kunder att få tillgång till Creditsafes utlandsupplysning och globala täckning av över 330 miljoner affärsrapporter för direktåtkomst i 160 länder.
  • 2020-02-03
    Konkursstatistik
    Året inleds med en uppgång i antalet konkurser. Under januari gick 509 aktiebolag i konkurs, en ökning med två procent. Presentkortsföretaget Goyada tillsammans med Teknikmagasinet var de största konkurserna denna månad. Det startades även 5 349 nya aktiebolag, en ökning med 20 % jämfört med motsvarande månad i fjol.
  • 2020-01-15
    Konkursanalys
    När kreditupplysningsföretaget Creditsafe mäter konkurser i förhållande till verksamma företag, visar det sig att företagen i högre utsträckning överlever idag än tidigare. Endast 1 % av Sveriges företag går i konkurs.
  • 2020-01-02
    Konkursstatistik
    Färsk statistik från Creditsafe visar att totalt 6 246 svenska företag gått i konkurs under 2019. Antalet anställda som berördes av konkurserna ökade med hela 16 procent detta år, totalt drabbades 20 686 personer, den högsta siffran på över 5 år