Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Löneligan Sverige 2019

17 december 2019

Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Creditsafe presenterar Sveriges 100 bäst betalande företag och Investmentbolaget EQT Partners är den arbetsgivare som betalar ut högst snittlön till sina anställda. Här tjänar de anställda en genomsnittlig årslön på 2,5 miljoner kronor.  I årets lönestatistik fastställs att företagen betalar ut högre löner än tidigare. På listan finns 49 företag som ger sin anställda årslöner på över en miljon kronor, vilket är tre fler företag jämfört med förra årets lista.

Kreditupplysningsföretaget Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag - se hela listan. Listan inkluderar aktiebolag med minst 50 anställda och alla snittlöner baseras på siffror från företagens egna bokslut som har lämnats in till Bolagsverket.

– Det är tionde året i rad som vi publicerar löneligan och intressant att notera är att redan 2009 fanns årets etta med på listan, då på plats tre och nu är investmentbolaget EQT Partners överst. Det råder inget tvivel på att EQT är ett välmående och framgångsrikt företag. Under den gångna 10 årsperioden har bolaget en löneökning från 1,5 miljoner till den nuvarande årslönen på 2,5 miljoner, en ökning med hela 67 %. Vår undersökning visar att de anställda inom företaget får ta del av framgångarna då EQT är det är bolag som i genomsnitt betalar ut högst löner i landet 2019, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Första platsen intar investmentbolaget, EQT Partners Aktiebolag. De betalar anställda bäst i Sverige med en genomsnittlig årslön på 2,5 miljoner kronor – eller 212 000 kronor i månaden. På plats två finns telekombolaget Huawei Technologies Sweden AB med 2 miljoner kronor i årslön till sina 303 anställda. Förra årets etta, trafiksäkerhetsföretag Autoliv Aktiebolag finner vi på plats tre i år, de betalar ut en årslön på i genomsnitt 1,9 miljoner kronor till sina 73 anställda.

Av Sveriges 100 bäst betalande företag är 78 placerade i Stockholmsområdet – jämfört med 84 förra året. Göteborg har endast sju företag på topplönelistan. I Malmö har antalet ökat från två till fem företag. Norr om Stockholm är det endast två företag som finns med på listan och de är baserade i Falun och Luleå.

– Att Stockholmsregionen dominerar listan är inget nytt. Vi kan tydligt se att det för varje år koncentreras allt mer pengar till denna region. Branschmässigt hittar vi finans- och kapitalbolag i topp tillsammans med framgångsrika, väletablerade informations- och teknikföretag så som Google och Salesforce, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

I årets lönestatistik fastställs att företagen betalar ut högre löner än tidigare. På listan finns 49 företag som ger sina anställda årslöner på över en miljon, vilket är tre fler företag jämfört med förra årets lista. Totalt finns 40 av miljonföretagen i Stockholmsområdet.

bäst betalande företag

Företaget som betalar ut högst snittlön i Göteborg och även det första företaget på topplistan som har fler anställda kvinnor än män är Aktiebolaget Volvo. Av sina 309 anställda så är 158 stycken kvinnor, vilket är 51 % av de anställda. Aktiebolaget Volvo placerar sig på plats 14 och delar ut en årslön på 1,3 miljoner till sina anställda. Detta tätt följt av Getinge AB och Autodesk Aktiebolag i Göteborg som också hamnar över miljonstrecket.

Först på listan att representera Skåne samt de företag som höjt sina löner rejält är Sony Mobile Communications International AB. Telekomjätten med sitt säte i Lund har gått från plats 58 till plats 13. Deras 354 anställda har ökat sin snittlön från 943 000 kronor till 1,3 miljoner kronor i årslön, en ökning med ca 38 %.

Datorjätten IBM Svenska Aktiebolag är företaget med flest anställda på lönelistan. De betalar i genomsnitt 957 000 kr i årslön till sina 1 338 anställda och hamnar på plats 59.

Endast 34 av de 100 företagen på topplistan har en majoritet kvinnliga anställda. Högst andel anställda kvinnor har läkemedelsföretagen Bristol-Myers Squibb Aktiebolag och Celgene AB med 77 %, respektive 75 %.

Klicka för att ladda ner PDF:

Topp 5: Sveriges bästa betalande företag 2019

Företag Snittlön Anställda Kommun
1. EQT Partners Aktiebolag
2 539 000 135 STOCKHOLM
2. Huawei Technologies Sweden AB
303 SOLNA
Autoliv Aktiebolag AB 1 945 000
73 STOCKHOLM
4. Intrum AB
68 NACKA
IPM Informed Portfolio Management Aktiebolag 1 825 000
58 STOCKHOLM

Fakta om löneligan – så här är listorna framtagna:

Listorna grundar sig på aktiebolag med minst 50 anställda och baseras på lönekostnad/antal anställda från företagens egna bokslut som har lämnats in till Bolagsverket. Alla snittlöner är inklusive skatt,  exklusive sociala avgifter. Lön till VD och styrelse ingår ej.

Vi redovisar statistik över genomsnittslön i företaget. Många företag på topp 100 är koncerner och vi redovisar det enskilda aktiebolaget med högst siffror (ofta moderbolaget).

Vill du få statistik skickad till dig?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken via e-post gratis.