Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Löneligan Sverige

7 december 2020

Här är Sveriges 100 bäst betalande företag

Kreditupplysningsföretaget Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag och telekomjätten Huawei Technologies Sweden AB är den arbetsgivare som betalar ut högst snittlön till sina anställda. Här tjänar de ca 300 anställda en genomsnittlig årslön på 1,98 miljoner kronor. På listan finns 63 företag som ger sina anställda årslöner på över en miljon kronor, vilket är 14 fler företag jämfört med förra årets lista samtidigt som 32 nya företag placerar sig på topplönelistan.

Kreditupplysningsföretaget Creditsafe presenterar idag Sveriges 100 bäst betalande företag - se hela listan. Listan inkluderar aktiebolag med minst 50 anställda och alla snittlöner baseras på siffror från företagens egna bokslut för 2019 som har lämnats in till Bolagsverket.

För tionde året i rad publicerar vi listan över de 100 bäst betalande företagen i Sverige och även detta år kan vi tydligt se att det är i Stockholm som de bäst betalande företagen har sina säten, vi kan även se att bolag inom investeringsbranschen är överrepresenterade, detta är en växande sektorer och företag där personalens kompetens är en viktig insats och konkurrensen kring dessa individer gör att löneutvecklingen pressas uppåt, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Första platsen intar telekombolaget, Huawei Technologies Sweden AB, de betalar sina anställda bäst i Sverige med en genomsnittlig årslön på 1,98 miljoner kronor – eller 165 000 kronor i månaden. På andra plats kommer investmentbolaget EQT AB, moderbolaget till EQT Partners Aktiebolag som var förra årets etta. EQT AB har 101 anställda och betalar ut en genomsnittlig årslön på 1,8 miljoner kronor.

På plats tre finner vi ABG Sundal Collier AB som verkar inom bank, finans & försäkringsbranschen, bolagets 94 anställda erhåller en genomsnittlig årslön på 1,7 miljoner kronor.

Av Sveriges 100 bäst betalande företag är 82 placerade i Stockholmsområdet – jämfört med 78 förra året. I Malmöregionen finns sex stycken företag på topplönelistan och i Göteborg finns endast fem företag noterade i listan.

-Stockholm är Sveriges största tillväxtregion så det är naturligt att antalet företag växer och är lönsamma, konkurrensen driver både lönsamhet och löneutveckling. Antal nystartade företag per 1 000 invånare är nästan dubbelt så högt som genomsnittet för Sverige, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna, han fortsätter;

Den viktigaste förutsättningen för regional tillväxt och ekonomisk utveckling är det regionala företagandets lönsamhet. Bolagens lönsamhet bestäms i sin tur av en rad faktorer så som marknadsandel, kostnadseffektivitet och produktionskapacitet, men även en rad institutionella faktorer spelar in, det vill säga det lokala företagsklimatet.

bäst betalande företag

I årets lönestatistik fastställs att det är fler företag som betalar ut högre löner än tidigare. På listan finns 63 företag som ger sina anställda årslöner på över en miljon, vilket är 14 fler företag jämfört med förra årets lista. Totalt finns 55 av miljonföretagen i Stockholmsområdet.

Förenklat kan man säga att höga löner följer av växande företag som arbetar med nya och förbättrade tjänster och produkter. Vi vet att svenska företag av alla storlekar upplever stora svårigheter med att hitta rätt kompetens och det driver givetvis på löneutvecklingen för de mest kvalificerade jobben. Detta blir då extra tydligt i Stockholmsregionen, förklarar Wiberg.

Jobben som skapas i de privata företagen genererar inte bara inkomster till de anställda utan också till allmänheten. Det finns cirka 330 000 jobb i småföretagen bara i Stockholms kommun. Dessa företagare tillsammans med de anställda i dessa företag bidrar med nästan 15 miljarder kronor till kommunens skatteintäkter.

Företaget som betalar ut högst snittlön i Göteborg är det medicintekniska företaget Getinge AB, Getinge AB placerar sig på plats 14 och delar ut en årslön på 1,5 miljoner till sina anställda. Detta tätt följt av Aktiebolag Volvo och Q-MATIC AB som också hamnar över miljonstrecket.

Klicka för att ladda ner PDF

Först på listan att representera Skåne är Sony Mobile Communications International AB. Telekombolaget med sitt säte i Lund med plats 42. Deras 493 anställda har en årslön på 1,1 miljoner kronor.

Årets raket är investmentbolaget Lynx Asset Management AB som från förra årets 46:e plats numera återfinns på plats 8, de har ökat sin genomsnittliga årslön med 62 %. Bolagets 77 anställda har numera en årslön på 1,6 miljoner.

Spotify AB företaget med flest anställda på lönelistan. De betalar i genomsnitt 1 miljon kr i årslön till sina 1 457 anställda och hamnar på plats 50.

Topp 5: Sveriges bästa betalande företag

Företag Snittlön Anställda Kommun
1. Huawei Technologies Sweden AB 1 989 000 337 SOLNA
2. EQT AB 1 899 000 101 STOCKHOLM
3. ABG Sundal Collier AB 1 786 000 94 STOCKHOLM
4. The Boston Consulting Group Nordic AB 1 769 000 676 STOCKHOLM
5. Cisco Systems (Sweden) Aktiebolag 1 745 000 264 STOCKHOLM

Fakta om löneligan – så här är listorna framtagna:

Listorna grundar sig på aktiebolag med minst 50 anställda och baseras på lönekostnad/antal anställda från företagens egna bokslut som har lämnats in till Bolagsverket. Alla snittlöner är inklusive skatt,  exklusive sociala avgifter. Lön till VD och styrelse ingår ej.

Vi redovisar statistik över genomsnittslön i företaget. Många företag på topp 100 är koncerner och vi redovisar det enskilda aktiebolaget med högst siffror (ofta moderbolaget).

Vill du få statistik skickad till dig?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken via e-post gratis.