Konkurserna fortsätter att minska, ner 32 %

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 2 november 2020

Konkurserna fortsätter att minska, ner 32 %

För tredje månaden i rad minskar konkurserna i Sverige och oktober uppvisar en tydlig minskning på hela 32 procent jämfört med samma period förra året. 463 aktiebolag försattes i konkurs och det är främst bolag inom personaluthyrning-, restaurang och byggbranschen som har det fortsatt tufft. Gotland, Blekinge och Kronoberg är de län som drabbats mest den gånga månaden med flest registrerade konkurser.

- Som vi konstaterat tidigare månader så fortsätter även oktober med låga konkursnivåer. Ner 32 % visar en tydlig nedgång jämfört med samma månad 2019. Tittar vi på vårt grannland Norge ligger de på lika låga nivåer, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe han fortsätter:

- I samband med att det nu kommer nya restriktioner, kommer bolag i utsatta branscher som redan lider hårt att få det ännu tuffare dessvärre. Dessa bolag kommer troligtvis vara beroende av fortsatt statliga stöd för att överleva. I de fall de statliga åtgärderna avtar i form av permitteringar, andra bidrag och lättnader kommer vi troligen se ökad arbetslöshet och ökade konkursnivåer, säger Henrik avslutningsvis.

Statistik från Tillväxtverket visar att stöd omfattande omkring 28,8 miljarder kronor beviljats för 582 379 anställda. Till antalet utmärker sig storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne med flest korttidspermiteringar.

16 län visar en positiv trend

Den positiva konkursutvecklingen återspeglas även i flertalet av landets län, där totalt 16 län minskade konkurserna den gångna månaden. Störst minskning av antalet konkurser finns i Västerbotten (-79 %) i Kalmar (-75 %), och Västmanland (-71 %). Störst ökning av antalet konkurser finns på Gotland (200%) i Blekinge (50 %) och Kronoberg (33 %).

1 654 personer miste jobbet under den gånga månaden, det är en minskning med 40 % jämfört med samma period förra året, den stora massan som blivit varslade verkade inom personaluthyrning och restaurang-och byggbranschen.

På årsbasis har 5 246 aktiebolag gått i konkurs i Sverige, vilket kan jämföras med 5 203 samma period förra året, det betyder en ökning med 1 % jämfört med samma period förra året. Den genomsnittliga omsättningen på de konkursade bolagen under oktober var 7,4 miljoner.

45 000 nya aktiebolag, konsultverksamhet populärast

Antalet nyregistrerade aktiebolag fortsätter att växa, i oktober startades över 5 500 bolag, en ökning med hela 29 %. På årsbasis har det startats över 45 000 aktiebolag i Sverige, vilket kan jämföras med ca 35 000 samma period 2019, det är en ökning med 28%.

Populära branscher att starta bolag inom är konsult-, programvaru- och datakonsulting och det är i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Sundsvall som de flesta bolagen registrerats i.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Oktober

8. Be Good Sweden AB 88 781 2 MALMÖ
9. Santex System Aktiebolag 65 674 40 HALMSTAD
K.A Ekström & Son AB 51 821 29 KRISTIANSTAD

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.