Fortsatt uppgång för svenska konkurser

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 1 november 2018

Fortsatt uppgång för svenska konkurser

Under oktober registrerades 555 aktiebolag i konkurs. Därmed ökar konkurserna i Sverige för femte månaden i rad. Oktober uppvisar en ökning på åtta procent jämfört med samma period förra året. Två län drabbades extra hårt - Östergötland med en uppgång på 178 procent och Västerbotten där konkurserna ökade hela 214 procent.

Ökningen av konkurser fortsätter för femte månaden i rad, visar nya siffror från Creditsafe. Totalt har 5 156 aktiebolag försatts i konkurs mellan januari till oktober detta år, vilket kan jämföras med 4 680 samma period förra året. På årsbasis ökar konkurserna med tio procent.

– Utvecklingen är bekymmersam och tyder på att vi går mot sämre tider. Vi har en period med många konkurser, samtidigt som nyföretagandet i landet minskar. Uppgången i oktober är dock inte lika kraftig som de senaste månaderna, då vi haft en genomsnittsökning på 30 procent, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Västerbotten står för den största konkursökningen under oktober – en ökning på hela 214 procent. Från sju till 22 konkurser denna månad. Östergötland är tätt efter med en nästan lika kraftig ökning på 178 procent.

Största konkursen under oktober är ett av landets största utbildningsföretag - Miroi AB. Coaching-företaget har haft samarbeten med flera kommuner och Arbetsförmedlingen, men drabbades av ekonomiskt bakslag när Arbetsförmedlingen sa upp avtalet. Miroi är även den största konkursade arbetsgivaren denna månad, med 238 anställda och en omsättning på 160 miljoner kronor. Fler stora konkurser under oktober är Invuo eProducts Sweden AB med 115 miljoner i omsättning (förvärvades senare av Seamless Distribution Systems AB) och Bräuner Sverige AB med 112 miljoner i omsättning.

Totalt drabbades 1 635 anställda av konkurserna under oktober. En ökning med 46 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Den genomsnittliga omsättningen på de konkursade bolagenunder oktober var 4,8 miljoner, också det en ökning på 38 procent.

– Utvecklingen är bekymmersam och tyder på att vi går mot sämre tider. Vi har en period med många konkurser, samtidigt som nyföretagandet i landet minskar. Uppgången i oktober är dock inte lika kraftig som de senaste månaderna, då vi haft en genomsnittsökning på 30 procent.

Henrik Jacobsson
VD på Creditsafe

Antal aktiebolagskonkurser per månad och år

Konkursstatistik företag oktober 2018

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Oktober

LINKÖPING
10. Olle Jonssons Mekaniska Verkstad 32 720
SALA

Vill du få statistik skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken helt gratis.