Låga konkurstal för augusti men inget trendbrott

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 1 september 2020

Låga konkurstal för augusti men inget trendbrott

Färsk statistik från Creditsafe visar att 305 företag har gått i konkurs under den gånga månaden, en minskning med hela 25 %, detta är den lägsta siffran på över 10 år. Den positiva konkursutvecklingen återspeglas även i antalet drabbade personer, som minskade med 21 % jämfört med samma period förra året. Geografiskt sett är det Gotland, Kalmar och Jämtland som minskat mest hittills i år.

Augusti blev månaden med rekordlåga konkurstal, vilket är positivt när vi sammanfattar den gånga månaden. Det vi vet sedan tidigare är att de bolag som hade det tufft innan pandemin fick det ännu tuffare och överlevde inte fram till sommaren, därav att de höga konkurstalen kom redan i våras, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe han fortsätter:

Många bolag har på ett imponerande sätt lyckats att anpassa sig till det nya klimatet och ett stort antal företag har kunnat överleva genom sparläge och att minskat sina fasta kostnader med hjälp av permitteringar, statliga paket och andra åtgärder som kan ha varit nödvändiga.

Augustis siffror är inget trendbrott utan bara en paus, många företag och branscher har det fortsatt väldigt tufft. Det är ytterst osäkert hur hösten kommer att utveckla sig och där pandemins utveckling och det statliga stöden troligen fortsatt kommer vara i fokus, säger Henrik avslutningsvis.

12 län visar en positiv trend

I flertalet av landets län minskade konkurserna den gångna månaden. Störst minskning av antalet konkurser finns i Norrbotten (-71 %), i Blekinge (-71 %) och Kalmar (-63 %). Störst ökning av antalet konkurser finns i Kronoberg (800 %) och Västernorrland (100 %).

På årsbasis har 4 450 aktiebolag gått i konkurs i Sverige, vilket kan jämföras med 4 133 samma period förra året. Det är en ökning med 8 %. Den genomsnittliga omsättningen på de konkursade bolagen under augusti var 6,5 miljoner.

I Västra Götaland miste flest sina jobb

64 stycken av de bolag som gick i konkurs hade 10 eller fler anställda och totalt berördes över 900 personer, en minskning med hela 21 % jämfört med samma period förra året.

Värst drabbat blev Västra Götaland med 307 stycken, där researrangören STS Education AB med sitt säte i Göteborg och Rabalder-bolaget Kompott Mode AB i Alingsås stod för närmare hälften av det antalet.

Bäst klarade man sig i Blekinge län där totalt 1 person miste sitt jobb.

Rekonstruktioner inom byggbranschen överrepresenterade

Antal inledda företagsrekonstruktioner under augusti månad noterades till 12 stycken där majoriteten representerar bolag från byggbranschen.

Något som är mycket glädjande är att vi fortsatt ser en ökning i antalet nystartade aktiebolag. Företagandet är en viktig drivkraft för vår ekonomiska tillväxt i Sverige därför är det extra roligt att se att en 13%-ig ökning och att Sverige fortsatt växer, säger Jacobsson.

Det startades över 3 500 nya aktiebolag denna månad, en ökning med 13 % jämfört med motsvarande månad i fjol. Branscher som det startas flest företag i just nu är inom programmering, konsultverksamheter, redovisnings- och bokföringsbyråer och det är i Lund som de startades flest bolag, hela 495 stycken.

Augustis siffror är inget trendbrott utan bara en paus, många företag och branscher har det fortsatt väldigt tufft. Det är ytterst osäkert hur hösten kommer att utveckla sig och där pandemins utveckling och det statliga stöden troligen fortsatt kommer vara i fokus.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Augusti

Sense Expo AB
16 RIMBO
10. Treefurn Inredning AB 34 372 25 TIBRO

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.