Konkurserna ökade med 5 procent i februari

Creditsafe konkursstatistik

Publicerad 1 mars 2019

Konkurserna ökade med 5 procent i februari

Sveriges företagare har det fortsatt tufft. Nu ökar konkurserna för nionde månaden i rad. Under februari registrerades 444 svenska aktiebolag i konkurs, en ökning med fem procent. Dessutom drabbas många anställda när flera stora arbetsgivare fortsätter att gå i konkurs, det visar nya konkurssiffror från Creditsafe.

Under februari drabbades 1 543 anställda av konkurser, en kraftig ökning med 37 procent jämfört med samma period förra året. Den genomsnittliga omsättningen på de konkursade aktiebolagen denna månad var 5,3 miljoner – även det en uppgång på hela 54 procent.

– Trenden med ökade konkurssiffror håller i sig och framförallt drabbas många fler anställda än tidigare. Tyvärr ser vi samma negativa utveckling i hela Skandinavien. Sverige, Norge och Danmark uppvisar alla stora konkursökningar senaste året, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Den största konkursen i februari var det anrika Trelleborgsföretaget - FMT Aircraft Gate Support System AB. Företaget grundades 1963 och var världsledande inom tillverkning, design och utveckling av passagerarbryggor till flygplatser och landgångar till hamnar. Enligt deras senaste bokslut berörs 54 anställda och omsättning var på 189 miljoner.

Den största arbetsgivaren som försattes i konkurs var telemarketingbolaget Scawiba AB. Deras konkurs drabbar totalt 70 anställda och de hade kontor i både Stockholm och Malmö. Den näst största arbetsgivaren var Malmöbolaget Anima AB. Deras smarta klocka Kronaby skulle revolutionera branschen för uppkopplade klockor. Företaget klarade sig dock bara i fyra år - och har nu begärts i konkurs. Totalt drabbade konkursen 60 anställda.

Geografiskt sett ökar konkurserna i 12 län hittills under 2019. Jämtland (83%) och Blekinge (71%) står för de största procentuella ökningarna. Av våra storstadsregioner så ökar konkurser i Stockholm (19%) och Västra Götaland (8%), medan Skåne minskar (-11%).

Fotnot:
Creditsafe har exkluderat ett aktiebolag med en omsättning på 1,2 miljarder kronor som registrerades i konkurs den 7 februari 2019, på grund av misstänkt företagsbedrägeri.

Trenden med ökade konkurssiffror håller i sig och framförallt drabbas många fler anställda än tidigare. Tyvärr ser vi samma negativa utveckling i hela Skandinavien. Sverige, Norge och Danmark uppvisar alla stora konkursökningar senaste året.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per månad och år

Konkursstatistik

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

Februari

SOLNA
Ci Concept AB
DANDERYD

Vill du få statistiken skickad till dig via e-post?

Varje månad publicerar vi statistik över antalet konkurser i Sverige. Vi skickar dig gärna statistiken gratis.